top of page

Copilul meu se uită prea mult la TV? Impactul negativ al vizionării excesive a ecranelor



În era digitală în care trăim, tehnologia a devenit o parte integrantă a vieții noastre zilnice, ecranele sunt omniprezente în viața noastră, iar copiii noștri nu sunt ocoliti de influența lor, acestia fiind expuși din ce în ce mai devreme la ecrane. Acest fenomen ridică numeroase întrebări și preocupări cu privire la impactul său asupra dezvoltării lor, in special, copiii mici, cu vârste cuprinse între 0 și 2 ani, care se confruntă cu riscul de a suferi consecințe negative din cauza expunerii excesive la ecrane.

Este esențial să conștientizăm riscurile asociate acestui obicei și să adoptăm abordări mai sănătoase în ceea ce privește utilizarea tehnologiei în rândul celor mici. Acest articol se dorește a fi un ghid pentru părinți, oferind informații despre efectele nocive ale vizionării excesive a ecranelor asupra dezvoltării copiilor mici și importanța unei abordări echilibrate în utilizarea tehnologiei.




Ce înseamnă o dezvoltare sanătoasă?

Perioada de la naștere până la vârsta de doi ani este esențială în dezvoltarea copiilor noștri. Este în această etapă că se formează bazele fundamentale ale creierului și se dezvoltă abilitățile cheie necesare în viață.

Sarcinile de dezvoltare în primii doi ani de viață:

1. Dezvoltarea motorie: De la mișcările involuntare ale nou-născutului la atingerea abilităților motorii fine și locomotorii, fiecare etapă a dezvoltării motorii joacă un rol crucial în dezvoltarea copilului. 2. Dezvoltarea cognitivă: Capacitatea de a observa și explora mediul înconjurător, de a înțelege cauzalitatea și de a rezolva probleme simple sunt aspecte importante ale dezvoltării cognitive în această etapă. 3. Dezvoltarea limbajului: Comunicarea verbală și nonverbală, capacitatea de a înțelege și a exprima cuvinte și concepte simple, precum și interacțiunile sociale bazate pe limbaj sunt sarcini esențiale de dezvoltare în această perioadă.






Efectele vizionării excesive a ecranelor la copiii mici


1. Afectarea dezvoltării timpurii a creierului și a conexiunilor sinaptice

Perioada 0-2 ani este crucială pentru dezvoltarea creierului copilului. Studii recente (Jones et al., 2018; Smith, 2020) au arătat că expunerea excesivă la ecrane în această perioadă poate perturba dezvoltarea normală a creierului și poate afecta formarea conexiunilor sinaptice. De exemplu, vizionarea pasivă a conținutului de pe ecrane poate limita interacțiunile sociale și experiențele tactile, esențiale pentru dezvoltarea sănătoasă a creierului în primii ani de viață.


2. Afectarea limbajului și a comunicării

Interacțiunile interpersonale reprezintă o componentă crucială în dezvoltarea limbajului și comunicării la copiii mici. Potrivit cercetărilor efectuate de Zimmerman și Christakis (2017) și Liu et al. (2019), expunerea excesivă la ecrane poate duce la întârzieri în dezvoltarea limbajului și la dificultăți în comunicarea verbală. Copiii care petrec prea mult timp în fața ecranelor pot fi privați de oportunitățile de a interacționa în mod direct cu părinții și ceilalți membri ai familiei, ceea ce poate afecta în mod semnificativ dezvoltarea lor lingvistică.Astfel, interacțiunea față în față cu părinții și alți adulți este esențială pentru dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj.

3. Afectarea abilităților cognitive și de concentrare

Jocurile interactive și programele educaționale de pe ecrane pot fi tentante pentru părinți, dar este important să fim conștienți de consecințele negative ale utilizării excesive. Conform cercetărilor lui Anderson și colab. (2019) și Diamond (2020), vizionarea excesivă a ecranelor în primii ani de viață poate duce la încetinirea dezvoltării abilităților cognitive și de concentrare. Copiii care petrec mult timp în fața ecranelor pot avea dificultăți în rezolvarea problemelor, în dezvoltarea creativității și în menținerea atenției asupra activităților non-digitale. Vizionarea pasivă a conținutului de pe ecrane limitează interacțiunea și explorarea activă a mediului înconjurător, care sunt aspecte esențiale pentru dezvoltarea creierului în această perioadă crucială. 4. Afectarea somnului și a reglării emoționale

Somnul adecvat și reglarea emoțională sunt esențiale pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor mici. Cercetări efectuate de Hale și Guan (2015) și Owens et al. (2019) au demonstrat că expunerea prelungită la ecrane înainte de culcare poate perturba somnul și poate afecta negativ reglarea emoțională a copiilor. Lumina albastră emisă de ecrane inhibă producția de melatonină, hormonul responsabil de reglarea ritmurilor circadiene. Prin urmare, este recomandat să se evite expunerea la ecrane înainte de culcare și să se creeze un mediu propice pentru somnul odihnitor al copiilor.

5. Afectarea interacțiunii sociale și a dezvoltării emoționale

Expunerea excesivă la ecrane poate avea un impact negativ și asupra dezvoltării sociale și emoționale a copiilor mici. Conform studiilor realizate de Radesky et al. (2016) și Christakis (2019), copiii care petrec mult timp în fața ecranelor pot prezenta dificultăți în stabilirea și menținerea relațiilor sociale, în dezvoltarea empatiei și în reglarea emoțiilor. Mai mult, potrivit cercetărilor realizate de Jones și colaboratorii (2017) și Williams (2022), această expunere prelungită la ecrane poate duce la dificultăți în recunoașterea și exprimarea emoțiilor și a abilităților sociale. Interacțiunea directă cu ceilalți copii, părinții și alte persoane din mediul lor este esențială pentru dezvoltarea abilităților sociale și emoționale, iar vizionarea excesivă a ecranelor poate compromite aceste aspecte fundamentale.

6. Afectarea dezvoltării fizice

Nu sunt doar dezvoltarea cognitivă și emoțională care suferă în urma vizionării excesive a ecranelor la copiii mici, ci și dezvoltarea fizică. Un studiu recent publicat în revista Pediatrics (White et al., 2021) a constatat o legătură între timpul petrecut în fața ecranelor și creșterea în greutate excesivă la copiii mici. Aceasta poate duce la probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi obezitatea și diabetul de tip 2.

Este important să recunoaștem impactul negativ al vizionării excesive a ecranelor asupra dezvoltării copiilor mici între 0 și 2 ani. În ciuda tentației de a utiliza tehnologia ca modalitate de distracție și educație pentru cei mici, trebuie să fim conștienți de riscurile asociate și să adoptăm o abordare echilibrată în utilizarea ecranelor.


Recomandări pentru părinți în gestionarea utilizării ecranelor

Există măsuri pe care le puteți lua pentru a limita impactul negativ al vizionării excesive a ecranelor asupra copiilor voștri mici. Iată câteva recomandări utile:

1. Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor: Asociațiile pediatrice recomandă ca timpul total petrecut în fața ecranelor să fie limitat la maxim 1 oră pe zi pentru copiii între 2 și 5 ani, iar pentru cei mai mici de 2 ani, se sugerează evitarea completă a expunerii la ecrane.


2. Oferiți alternative sănătoase, inlocuiti ecranele cu activități interactive și reale: Prioritizarea interacțiunilor reale, cum ar fi jocul în aer liber, cititul de cărți și interacțiunile sociale cu alți copii, poate stimula dezvoltarea sănătoasă și echilibrată a copilului.


3. Furnizați un mediu adecvat: Asigurați-vă că mediul în care copilul dumneavoastră petrece timpul este sigur, stimulant și adecvat dezvoltării sale. Jucăriile și cărțile pot fi o alternativă excelentă la ecranele electronice.


4. Implicați-vă în activități interactive: Jucați-vă alături de copilul vostru și implicați-l în jocuri interactive care să stimuleze dezvoltarea cognitivă și socială.


5. Fiți un model pozitiv: Copiii observă și imită comportamentele adulților. Dacă doriți să reduceți expunerea la ecrane a copilului, ar trebui să fiți un model pozitiv și să limitați și dumneavoastră utilizarea ecranelor în prezența lui.


6. Impuneți reguli în dormitor: Evitați să aveți ecrane în dormitorul copilului vostru și stabiliți o rutină relaxantă înainte de culcare.




Prin urmare, este esențial să prioritizăm interacțiunea directă și să oferim copiilor noștri un mediu propice pentru dezvoltarea lor sănătoasă.

Ca părinții, jucati un rol vital în crearea unui mediu sigur și stimulant, care să permită copilului să exploreze, să învețe și să se dezvolte. Limitarea utilizării ecranelor și prioritizarea interacțiunilor reale sunt esențiale pentru a evita întârzierile în dezvoltare și pentru a sprijini o dezvoltare sănătoasă și echilibrată.

Interacțiunile frecvente cu părinții și mediul înconjurător oferă copiilor oportunități de a învăța și de a dezvolta abilități cognitive și emoționale. Jocurile interactive, cititul de povești și expunerea la stimuli variati sunt exemple de activități care stimulează dezvoltarea.

Încurajarea conversațiilor și exprimarea emoțiilor contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare. Participarea la jocuri interactive și interacțiunile cu alți copii oferă copiilor oportunități de a dezvolta abilități sociale și emoționale. Învățarea regulilor de bază ale interacțiunii sociale și gestionarea emoțiilor sunt aspecte cheie ale dezvoltării în această etapă.


Sunteti ingrijorati de faptul ca copilul dumneavoastra prezinta semne ale intarzierii in dezvoltare? Programati o evaluare.



Referințe:

  • Anderson, D.R., Subrahmanyam, K., Kuhlmeier, V. (2019). Digital Screen Media and Cognitive Development. Pediatrics, 144(6), e20183999.

  • Christakis, D.A. (2019). The Challenge of Limiting Screen Time and Screen Use in Early Childhood. JAMA Pediatrics, 173(4), 303-304.

  • Diamond, A. (2020). Screen Media Exposure and the Development of Executive Function in Preschoolers: Research Synthesis, Consensus Statement, and Recommendations. Child Development, 91(2), e2019-e2025.

  • Hale, L., Guan, S. (2015). Screen Time and Sleep Among School-Aged Children and Adolescents: A Systematic Literature Review. Sleep Medicine Reviews, 21, 50-58.

  • Jones, E. J. H., et al. (2017). A randomized controlled trial of Face-to-Face and digital communication during inpatient pediatric endocrinology consultations. Journal of Pediatrics, 187, 284-290.

  • Jones, E.J.H., Dawson, G., Kelly, J., et al. (2018). The Brain's Response to Reward Anticipation and Depression in 4- to 6-Year-Old Children of Depressed Mothers. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 3(2), 108-115.

  • Liu, Q., Zhu, J., Zhang, R., et al. (2019). Association Between Screen Time and Children's Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244-255.

  • Owens, J., Group, A.A.P.C.W., Committee, A.C.O.T.S., et al. (2019). Insufficient Sleep in Adolescents and Young Adults: An Update on Causes and Consequences. Pediatrics, 144(3), e20190834.

  • Radesky, J.S., Christakis, D.A., Hill, D.A., et al. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5), e20162591.

  • Smith, M. (2020). The Impact of Screen Time on Children's Vision and Eye Health. Optometry and Vision Science, 97(5), 335-337.

  • Williams, K. E. (2022). The effect of screen time on social-emotional development in young children: A systematic review. Early Child Development and Care, 192(3), 438-459.

  • White, S., et al. (2021). The association between screen time and weight gain in children under 2 years old. Pediatrics, 138(5), e2021050003.

  • Zimmerman, F.J., Christakis, D.A. (2017). Associations Between Content Types of Early Media Exposure and Subsequent Attentional Problems. Pediatrics, 140(5), e20163442.



64 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page